Dragutin Morak [1839-1922., Zagreb] došao je u Zagreb kao školovan i formiran majstor jer stupa u službu nastavnika na Obrtnoj školi u 40-oj godini života. Školovao se u Beču, a u Zagreb dolazi na poziv Isidora Kršnjavija.
Većina skulpturalne dekoracije reprezentativnih zagrebačkih palača, crkvenih pročelja i oltara druge polovine 19. stoljeća atribuirana je Dragutinu Moraku, kiparu koji je iskustvo stekao radeći u Beču, a u Hrvatsku dolazi na poziv Hermana Bolléa. Nastanjuje se u Zagrebu i postaje prvim učiteljem modeliranja na tek osnovanoj Obrtnoj školi, 1882. godine, na kojoj formira prvu generaciju kipara hrvatske moderne, Roberta Frangeša Mihanovića i Rudolfa Valdeca. Njegove skulpture podjednako su zastupljene na sakralnoj i na profanoj arhitekturi, ponajviše upravo na gradnjama Hermana Bolléa te Hönigsberga i Deutscha. Sakralnu skulpturu Morak kleše po modelima Josefa Beyera, istaknutoga historicističkoga bečkoga kipara, a česte su i vlastite kreacije, koje perfekcijom izvedbe slijede uvriježeni akademski neoklasicistički stil zreloga historicizma. U dosadašnjoj povijesnoumjetničkoj literaturi tek uzgredno spominjan, Morak zaslužuje temeljitiju obradu i primjerenije mjesto u povijesti hrvatskoga kiparstva.
Većina skulpturalne dekoracije reprezentativnih zagrebačkih palača, crkvenih pročelja i oltara druge polovine 19. stoljeća atribuirana je Dragutinu Moraku, kiparu koji je iskustvo stekao radeći u Beču, a u Hrvatsku dolazi na poziv Hermana Bolléa. Nastanjuje se u Zagrebu i postaje prvim učiteljem modeliranja na tek osnovanoj Obrtnoj školi, 1882. godine, na kojoj formira prvu generaciju kipara hrvatske moderne, Roberta Frangeša Mihanovića i Rudolfa Valdeca. Njegove skulpture podjednako su zastupljene na sakralnoj i na profanoj arhitekturi, ponajviše upravo na gradnjama Hermana Bolléa te Hönigsberga i Deutscha. Sakralnu skulpturu Morak kleše po modelima Josefa Beyera, istaknutoga historicističkoga bečkoga kipara, a česte su i vlastite kreacije, koje perfekcijom izvedbe slijede uvriježeni akademski neoklasicistički stil zreloga historicizma. U dosadašnjoj povijesnoumjetničkoj literaturi tek uzgredno spominjan, Morak zaslužuje temeljitiju obradu i primjerenije mjesto u povijesti hrvatskoga kiparstva.
Nema komentara:
Objavi komentar